آیا ایده استارتاپی من موفق خواهد شد؟
اگر به فکر راه انداختن یک استارتاپ افتادهاید احتمالا این سوال و سوالات مشابه، اولین و اساسیترین سوالاتی هستند که از خودتان میپرسید. دانستن اینکه یک ایده استارتاپی مناسب باید دارای چه ویژگیهایی باشد که احتمال موفقیت شما را افزایش دهد بسیار مهم است.
در این مطلب قصد داریم شما را با مهمترین مشخصه های یک ایده استارتاپی مناسب آشنا کنیم. اگر شما هم به دنبال چنین ایده ای هستید پیشنهاد میکنیم این مطلب را از دست ندهید.
نکته اول: به دنبال مشکلات ارزشمند بگردید!
برای اینکه بدانید یک ایده مناسب چه ویژگیهایی دارد کافیست به ایده هایی که پشت کسب و کارهای موفق در سراسر جهان بوده است نگاهی بیندازیم. اغلب کسب و کارهایی که امروز حرفی برای گفتن دارند به نوعی برای حل مشکلی و یا پاسخ دادن به نیازی در بازار شکل گرفتهاند. فروشگاه های آنلاین و گستردهای مثل آمازون (و نمونههای ایرانی آن نظیر دیجیکالا)، سرویسهای درخواست تاکسی و اشتراک حمل و نقل نظیر اوبر، سرویسهای اشتراک فایل و همگامسازی اطلاعات مانند دراپ باکس و حتی پیام رسانها و شبکههای اجتماعی غول پیکری نظیر فیس بوک و اینستاگرام همگی نمونههای بارزی هستند که برای پاسخگویی به یک مشکل یا رفع یک نیاز شکل گرفتهاند.
واقعیت اینست که استارتاپ شما برای اینکه موفق شود باید مشتری داشته باشد. ایده شما هرچقدر هم که بکر و تازه باشد اگر مشتری نداشته باشید طولی نخواهد کشید که با شکست روبرو میشوید. تجربه ثابت کرده است بهترین راه برای اینکه مطمئن شوید کسب و کار آینده شما مشتری خواهد داشت اینست که در آن مشکلی فراگیر را از مردم حل کنید.
خودتان را جای مشتریان آینده کسب و کارتان بگذارید. چرا باید از محصول یا خدمات شما استفاده کنند؟ آیا ایده شما مشکلی را از آنها برطرف میکند؟ آیا زندگیشان را سادهتر میکند؟ آیا یکی از نیازهای مهم آنها را برطرف میکند؛ نیازهایی که اگر کسب و کار شما وجود نداشته باشد برآورده کردن آنها دشوارتر یا حتی غیرممکن خواهد بود؟
مشکلات و نیازهای بشر هیچ وقت تمام شدنی نیستند کافیست نگاه دیگری به آنها داشته باشید. در طول روز هرجایی که به یک مشکل، چه ساده و چه دشوار برخورد کردید روی یک برگه کاغذ آن را یادداشت کنید. از خودتان بپرسید این مشکل تا چه میزان برایتان دشواری ایجاد میکند؟ اگر راهکاری برای این مشکل وجود داشته باشد آیا حاضرید از آن استفاده کنید و برای حل یا بهبود وضعیت آن هزینهای بپردازید؟ آیا تصور میکنید میتوانید برای آن راهکاری پیدا کنید؟
هرچه مشکلی که قرار است شما آن را با ایده تان حل کنید دشوارتر یا حیاتیتر باشد به همان میزان هم احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد بود. شاید مشکلاتی که برای خودتان لیست کردهاید در ابتدا به نظر خندهدار بیایند یا حداقل برای ساختن یک ایده مناسب استارتاپی خیلی جالب نباشند اما به هرحال تغییر نگاهی که با این روش به دست خواهید آورد کاملا ارزشمند است و میتواند در نهایت به شما در پیدا کردن یک ایده کاربردی کمک کند.
نکته دوم: ایده شما نباید پرهزینه باشد
احتمالا به عنوان یک کارآفرین تازه کار، نمیتوانید بودجه زیادی برای شروع کارتان اختصاص بدهید. بهتر است تمام زندگی خود را روی ایدهای نگذارید که احتمال شکست آن وجود دارد. در صورتی که ایده شما به حدی پخته باشد که بتواند دیگران را برای سرمایه گذاری روی آن قانع کند باز هم مهم است که نیاز به منابع مالی بیش از حد نداشته باشد.
حتی اگر توانستید منابع مالی لازم برای ایده ای پرهزینه را فراهم کنید طبیعتا این هزینه گزاف روی قیمت محصول یا خدماتی که قرار است مشتری از شما دریافت کند نیز تأثیر میگذارد و اگر این هزینه با ارزش محصول تناسبی نداشته باشد کسی بابت آن پولی پرداخت نخواهد کرد.
نکته سوم: زمان را فراموش نکنید
ایده شما باید در زمانی معقول نتیجه بدهد. اگر ایده تان به حدی پیچیده باشد که مدت زمان زیادی برای ارزیابی آن نیاز داشته باشید این احتمال وجود دارد که هیچ وقت به نتیجه نرسید. به علاوه فراموش نکنید اغلب کسب و کارهای نوپا شکست میخورند و اگر قرار باشد چندین سال از عمر خود را روی ایده ای صرف کنید که ممکن است در نهایت به شکست بیانجامد به هیچ وجه آغاز کردن آن منطقی نیست.
نکته چهارم: به دنبال بازار ماندگار و رو به رشد باشید
اینکه ایده استارتاپی شما در حال حاضر، بازار خوبی داشته باشد کافی نیست. اگر قرار باشد ایده شما وابسته به زمان کنونی باشد و چند سال دیگر هیچ نیازی به خدمات یا محصول شما وجود نداشته باشد بهتر است همین امروز آن را کنار بگذارید. برعکس، اگر بازار کسب و کار شما آیندهای روشن و در حال رشد داشته باشد میتوانید به موفقیت آن امید بیشتری داشته باشید.
نکته پنجم: سعی کنید راه حل های تخصصی داشته باشید
توجه داشته باشید اگر ایده شما نیاز به تخصص ویژهای داشته باشد یا از منابعی استفاده کند که فراهم آوردن آن کار سادهای نیست طبیعتا ایده تان کمتر کپی میشود و به این ترتیب رقبای کمتری خواهید داشت.
نکته ششم: سوددهی و مقیاس پذیری کسب و کارتان را پیش بینی کنید
اگر ایده شما مخاطب داشته باشد ولی فاقد سود مناسبی باشد یا سوددهی آن وابسته به صرف هزینههای بالا باشد عملا به موفقیتی که لازم است دست نیافتهاید یا به زودی شکست خواهید خورد. بنابراین سعی کنید ایدهای را برای راه اندازی استارتاپتان انتخاب کنید که مقیاس پذیری (Scalability) آن را تضمین کند؛ به این معنا که کسب و کارتان در مقایسه با منابع و هزینههایی که صرف آن میکنید باید رشدی نمایی داشته باشد.
آنچه گفته شد صرفا بخشی از ویژگیهایی هستند که در موفقیت یک ایده استارتاپی اثرگذار است. فراموش نکنید صرف داشتن یک ایده مناسب، هرچند ارزشمند است اما نمیتواند موفقیت شما را به طور صد در صد تضمین کند؛ حتی اگر ایده ای مشابه با آن در گذشته امتحان خود را پس داده باشد!
تیم تینک بیگ منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما در مورد ایدههای استارتاپی است.