استارتاپ چیست؟
در سالهای اخیر واژه استارتاپ (که در زبان فارسی، کسب و کار نوپا لقب گرفته است) در جامعه کارآفرینی کشورمان بیشتر از گذشته به گوش میخورد. اما متأسفانه شاید کمتر به سراغ معنا و مفهوم دقیق آن رفتهایم تا جایی که بعضا به اشتباه از نام استارتاپ برای هر نوع کسب و کار امروزی استفاده شده است. اگر بخواهیم تعریف سادهای برای استارتاپ ارائه کنیم میتوان گفت استارتاپ ها کسب و کارهایی هستند که معمولا با هزینهای اندک و برای حل یک مشکل یا پاسخ به یک نیاز بازار، کار خود را آغاز میکنند و به دنبال گسترش مدل کسب و کاری خود هستند.
هرچند در مفهوم این واژه نامی از فناوری دیده نمیشود اما از آنجایی که بسیاری از ایده های تجاری در دنیای امروزی به نوعی با دنیای ارتباطات دیجیتال و فناوری رابطه مستقیم دارند فناوری نیز به بخشی جدائیناپذیر از استارتاپها تبدیل شده است. این را هم در نظر داشته باشید که طبیعتا بخشی از کسب و کارهای امروزی هیچ برنامهای برای رشد خودشان ندارند بنابراین تصور نکنید همین که یک کسب و کار امروزی برای خودتان راه انداختهاید و وبسایتی برایش آماده کردهاید مالک یک استارتاپ شدهاید!
آیا من هم میتوانم یک استارتاپ راه بیندازم؟
واقعیت اینست که پاسخ به این سوال آنقدرها هم ساده نیست اما هیچ کس مثل خودتان نمیتواند به آن پاسخ دهد. حتما شما هم نام کسب و کارهای موفق ایرانی مانند دیجیکالا، دیوار و … به گوشتان خورده است. موفقیت بسیاری از این کسب و کارها تقریبا در مقایسه با هزینهای که برای شکلگیریشان صرف شده است کاملا وسوسه کننده است و شاید صاحبانشان هم، چنین آیندهای را برای خودشان پیشبینی نمیکردهاند. اما راحت بگویم انتظار نداشته باشید با راه اندازی کسب و کاری مشابه یا حتی کاملا بکر و ناب به طور حتم به چنین موفقیتی دست پیدا کنید.
هرچند نام اغواگر استارتاپ و رویای ایجاد کسب و کاری موفق در میان قشر جوان و به خصوص تحصیل کرده جامعه طرفداران زیادی دارد اما واقعیت اینست که اغلب استارتاپ ها در سراسر جهان نهایتا با شکست روبرو میشوند و تنها درصد اندکی از آنها (حدود 10 درصد) به معنای واقعی موفق میشوند. طبیعتا هیچ کس بدش نمیآید کسب و کار نوپای خودش را راه بیندازد و ثروتی بهم بزند یا به واسطه کسب و کار خود محبوبیتی به دست بیاورد اما باید بدانید قدم گذاشتن در این راه علاوه بر لذتهایی که دارد به همان میزان یا حتی بیشتر نیاز به پوشیدن کفش آهنین هم دارد و موفقیت در آن وابسته به دهها فاکتور مختلف است.
اگر شما هم جزء افرادی هستید که مرتب از خودتان میپرسید “چرا من جزء همین کارآفرین های موفق نباشم” و عزم خود را برای قدم گذاشتن در این راه جذاب و البته پرنشیب و فراز جزم کردهاید پیشنهاد میکنیم با مطالب این بخش از مجله تینک بیگ همراه ما باشید. ما سعی میکنیم دورنمایی از هر آنچه در طول راه برای موفقیت به آن نیاز دارید در اختیارتان بگذاریم.
۷ دلیل برای اینکه باید کسب و کار خودتان را راه بیندازید
یک ایده استارتاپی مناسب چه ویژگی هایی دارد؟
نکاتی در مورد ارزیابی ایده ها پیش از راه اندازی کسب و کار
روش های جذب سرمایه برای استارتاپ
منتظر مطالب جدید باشید…